מידת רוחק

לעיתים משתמש הלומד במידת רוחק. כלי הכרתי זה, יוצר רוחק בין המתרחש לבין הלומד ומאפשר את ניתוק ההתניה העכשווית שנוצרת לעיתים בין מתרחש חיצוני לעומס פנימי שעולה. מידת הרוחק יכולה להיות בזמן, במקום או בצורה נפשית. שׂם הלומד מידת רוחק בינו לבין המתרחש ויוצר לעצמו מרחב שאיננו עמוס, איננו בשליטת העומס. ובמרחב זה יכול להרגיע את המערכת הסוערת, לייצבה ולהגיב מתוך מקום נקי כמיטב הבנתו. איננו חייב הלומד להמשיך בקו הישן של תגובה אוטומטית למתרחש. ובוודאי שאיננו נאלץ להגיב מכעס. יכול לצעוק אם צריך. אך למה מכעס? אם הצעקה אמורה ליצור את הקשב הנדרש אצל הזולת – יצעק. אך יגיב הלומד ממקום הכרתי הרוצה בטוב, הרוצה בפתרון קושי שנתקל בו ולא במחיר תשלום של הזולת. מקום זה יביא לתוצאה מהירה וטובה יותר מהקיים. מידת רוחק זו מאפשרת להגיב מדיוק מול מתרחש גם כשמופתע. אם איננו יכול הלומד ליצור את מידת הרוחק הנפשית, יזוז פיזית ויקנה לעצמו שניות יקרות בהן ירגיע את המערכת הסוערת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *