לבחור בבחירה

בבסיס הבחירה נמצאת הבחירה לבחור, כאשר הלומד בוחר לבחור, נוצרת בחירה, את הבחירה יש לעשות בדיבור ו/או בעשייה, בכך, הבחירה למעשה יוצאת מרשותו הבלעדית של הלומד, ואז נושאת קיום משלה.
הבחירה הראשונה היא לבחור בבחירה. לא פעם חווה הלומד קושי בבחירה שבבחירה.
הלומד חווה קושי שחוסם אותו מלבחור. קושי זה מתורגם לספקות, היסוס, פחדים ורתיעה מהמחויבות המתלווה אל הבחירה. על-מנת שתהיה הסכמת הלב לבחור נדרש הלומד ללקיחת אחריות. הלומד הבוגר האחראי יודע ומחויב לעצמו שלא להתעלם או לברוח מקושי הנולד מעצם הבחירה. ובעצם מחויבותו זו לבחור, מתחיל להתחבר למשמעות של נאמנותו לבחירה.
נאמנות לבחירה איננה היצמדות עיוורת לפרטים חיצוניים. זו הנאמנות למהותו של הלומד.
הבחירה האמיתית היא תמיד תדר הכרתי פנימי שכמובן מתורגם לפרטים חיצוניים, אבל אין חד-חד ערכיות בין הפרטים החיצוניים, לתדר הבחירה המהותית.
הנאמנות שהלומד אמור להתחבר אליה היא נאמנות לבחירתו ההכרתית ולא לפרטים החיצוניים. ובהחלט יכולים לקרות מקרים שבהם הפרטים החיצוניים משתנים ביוזמתו של הבוחר. שוב מתוך אותה נאמנות לבחירתה ההכרתית.
נאמנות לבחירה מחייבת את הלומד להיות בקשב פנימי למתרחש הנובע מבחירתו. ומתוך צפייה מתמשכת ובדיקה מעמיקה עלול הלומד לגלות שבחירתו התאימה למדרגתו הקודמת, והיא מציבה סתירה למדרגתו העכשווית. במקרים אלה יבחר הלומד בחירה חדשה ויממש את נאמנותו לבחירה החדשה.
על-מנת שהבחירה תהיה נושאת דיוק, יפגוש הלומד, מתוך צפייה עמוקה את מקומו ההכרתי.
כאשר בוחר ממהות, מתחבר בקלות אל מקומו, אל בחירתו, ורק אחרי שניסח את בחירתו זו, יתרגם אותה לעשייה גשמית כהבנתו.
בחירה הכרתית ממהות נעשית ללא כפיה. אם ישנה כפייה, בין אם מבחוץ ובין אם מבפנים, לא תהיה הסכמת הלב לבחירה. מקום זה מביא אותנו לחיוניות שיש בשילוב שבין הסכמת הלב עם הסכמת השכל ולא ניתן לדלג על אחת מהן. דיוק נושא שמחה, זאת אומרת, שכאשר בוחר הלומד את בחירתו מתוך דיוק מהותי הוא חווה שמחה הממלאת אותו רגשית. מצד שני, לא ניתן לשים שמחה זו כמטרה, לא ניתן להתכוונן אל בחירה שכל מטרתה היא מילוי רגשי, גם אם יתממש מקום זה הוא יהיה קצר מועד וחולף.
בחירה הכרתית היא מתקיימת ודרכה הבוחר הלומד מתפתח וכאשר חווה את התפתחותו אל מול הקושי, שמחתו מתקיימת ודיוקו בהיר וגם הפרטים החיצוניים מגיעים אל בהירותם וקל לבחור בהם. כאשר הלומד פועל דרך משולש הכוח הלומד-הבוגר-האחראי, בחירתו מתקיימת. ממקום זה בחירתו קלה והפרטים החיצוניים מתבררים מאליהם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *